Just a day @ Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Bart Sijm - WaarBenJij.nu Just a day @ Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Bart Sijm - WaarBenJij.nu

Just a day @ Kuala Lumpur

Door: Bart Sijm

Blijf op de hoogte en volg Bart

31 Augustus 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Ten eerste, ik hoop dat de berichten al niet vervelend gaan worden. Waarschijnlijk hou ik het niet vol om elke dag zo'n verhaal op te schrijven. Dus wees gerust, ik zal je niet spammen :)

Vanmorgen werd ik ruw wakker gemaakt. Zeg maar gerust dat ik eigenlijk dacht dat zich elk moment een vliegtuig in het pand zou boren. Wat bleek, het is vandaag een nationale feestdag, en dat werd al vrij vroeg gevoerd met een parade. Denk aan zo'n parade als je wel eens op TV ziet in Rusland of Noord-Korea, maar dan kleiner. De mensen uit Maleisie zijn erg nationalistisch en trots op hun leger. Ik hoorde achteraf dat het niet zo indrukwekkend was (een echt groot arsenaal hebben ze niet), maar ze vonden het dus wel nodig om mij om 8 uur ruw uit mijn slaap wakker te maken.

Gelukkig heb ik daarna nog wat kunnen slapen. Uiteindelijk een eenvoudig ontbijtje genuttigd in de lounge en daarna op pad gegaan met mijn Spaanse lotgenoot. Hij ziet eruit als een Mexicaanse drugssmokkelaar met zijn kale kop en ruige sik, maar was gisteren net zo zoekende als ik, want ook zijn eerste reis. We hebben een flinke wandeling gemaakt, eerst door China Town. Iedereen die wel eens naar de Bazaar in Istanboel is weet precies hoe het daar in zijn werk gaat. Het is een drukte van belang, met alleen maar winkeltjes die voetbalshirts, handtassen en horloges verkopen. Eigenlijk ben je daar gewoon een lopend dollarteken. Leuk om even doorheen te lopen, maar echt op mijn gemak voelde ik me daar niet. Niet omdat het onveilig is, maar na een tijdje ben ik wel klaar met die verkopers die telkens iets van je moeten.
Van daaruit zijn we naar de Independence Square geweest, waar de parade van vanochtend dus werd gehouden. Ze waren alles al aan het afbreken, maar toch vond ik het wel jammer dat ik het niet eerder wist. Had er best wel bij willen zijn. Na een flink stuk verder te zijn gelopen kwamen uiteindelijk uit bij de Petronas Towers. Nog leuker dan die torens zelf vond ik de plek waar de je Petronas Towers het best kan fotograferen. Dat weten 'de locals' ook, en ze weten ook dat je met een normale camera die torens nooit op een foto kan krijgen van die plek. Ik denk dat er net zoveel mensen waren die een speciale lens verkochten die je op je camera van de telefoon kan zetten, als mensen die daadwerkelijk de torens gingen fotograferen. Ik voelde me eindelijk weer even een gewone toerist :)

Dan even over de stad zelf. Ik heb al gezegd dat het een chaotische stad is, dat het er op veel plaatsen stinkt en dat het warm is. De paden zitten vol met gaten en op- en afstapjes, de wegwerkzaamheden gaan dag en nacht door, het toeterende verkeer staat vaak muurvast en de kabels hangen gewoon uit de electriciteitskasten. Maar het is ook een levendige stad. Er rijdt een public bus service die gratis naar vele plekken kan brengen. Het (toeristische) centrum staat werkelijk bol van de kleine winkeltjes en shops waar je spullen kunt kopen, maar ook heerlijk kunt eten. Zo heb ik vanavond nog een volledige maaltijd met drinken gehad voor 10 Ringit (RM), zo'n 2,30 euro. Een flesje water kost 1,50 RM. Ik heb op een wereldstekker 5 RM kunnen afdingen en heb verder al aardig wat Thaise massages aangeboden gekregen. Happy happy fuck sex? Kortom, er is echt voor ieder wat wils.
Het is ook een stad van tegenstellingen. Dat valt vooral op als je aan de ene kant de shoppingmall binnenloopt en de Gucci's en Prada's op je af ziet komen, terwijl je 100 meter verderop bijna over een slapende zwerver struikelt. En nog eens 50 meter verderop loop je gewoon weer en Mc Donalds of KFC binnen, want die zijn werkelijk overal.

Genoeg indrukken dus gehad voor vandaag. Morgen is het plan om naar de Batu Caves te gaan. Blijkt best mooi te zijn, alleen oppassen voor de aapjes die getraind zijn om alles uit je handen te jatten. Kijken wie er slimmer is. De aap of ik...

Ciao!

  • 31 Augustus 2016 - 19:22

    Angelica:

    nou bart zo aan het lezen heb je het naar je zin als je maar goed blijft uitkijken ,in ieder land heb je de bekende oplichters he Maar veel plezier en ik vind je blog leuk

  • 01 September 2016 - 13:43

    Maartje:

    Hey lief.
    Wat al een ervaringen en indrukken!! En je bent er nog maar net;). Ik blijf je boeiende verhalen lezen hoor!

  • 01 September 2016 - 17:24

    Els Botman:

    Mooi verhaal Bart. Ik vind het heel erg leuk om je verhalen te lezen, dus spammen mag hoor.

  • 06 September 2016 - 09:12

    Nel:

    Wil je graag volgen en Margot vertelde dat ik nu automatisch een seintje via email krijg als je opnieuw iets post. Tot nog toe mooie verhalen, dat je nog veel interessante ervaringen opdoet!! Veel plezier, groetjes Nel

  • 07 Oktober 2016 - 18:42

    Laura:

    Afdingen, echte Hollander!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 20 Aug. 2016
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 10276

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste backpackreis

Landen bezocht: